W naszym kraju, często mówi się, że mamy szczególne warunki i że musimy iść własną drogą, a nie zawsze ulegać silniejszym w Europie. Swoją drogą poszedł i rynku energii dla gospodarstw domowych. Kto czyni go? Czy Klient jest tam zwycięzcą?
Jesteśmy członkiem Unii europejskiej i dlatego musimy – analizując sytuacje energii w Polsce – pamiętać, że funkcjonowanie rynku energii elektrycznej w naszym kraju zależy głównie od prawa obowiązującego w UE. Prawo krajowe może ustalenia europejskie modyfikować tylko w pewnym – ograniczonym – zakresie. Niezbędna do zrozumienia funkcjonowania rynku energii w Polsce jest konieczność rozróżnienia rożnych rodzaju podmiotów gospodarczych funkcjonujących na tym rynku energii. Możemy wyróżnić następujące grupy uczestników działające na rynku energii – wytwórcy energii elektrycznej — elektrownie wodne, wiatrowe, słoneczne, opalane biomasą, biogazem itp. elektrownie i elektrociepłownie przemysłowe, elektrociepłownie lokalne, elektrownie systemowe.
Operator sieci przesyłowej (OSP) zarządzający siecią napięć najwyższych: 750kV, 400kV i: 220kV, PSE-Operator, – Operatorzy sieci dystrybucyjnych (OSD) zarządzający sieciami 110kV i niższych napięć, czyli podmiot z którym Klient posiada zawartą umowę dystrybucyjną,
Spółki obrotu zajmujące się sprzedażą energii do Klientów końcowych oraz działalnością na rynku hurtowym. Funkcjonowanie w ten sposób scharakteryzowanych podmiotów gospodarczych działających na tym rynku są silnie uzależnione od następujących cech:
Niezbędne jest stałe zrównoważenia popytu na energię elektryczną z podażą, ponieważ nie możemy w tym samym czasie możliwości magazynowania energii elektrycznej, z czego wynikają pozycja i zadania Operatora Systemu Przesyłowego, Operatorów Systemów Dystrybucyjnych, pozycja Rynku Bilansującego, giełdy energii. Zapotrzebowanie na energie zmienia się w czasie, zmiany te są uwarunkowane wieloma czynnikami, do najważniejszych należą: warunki klimatyczne i pogodowe specyfika branży i technologii, pory roku, popyt na produkty i usługi itd.. Zmiany te wymuszają na producentach i dystrybutorach energii koniecznością prognozowania zużycia energii. W dzisiejszych warunkach dywersyfikacji produkcji i dystrybucji energii niemożliwe jest zdefiniowanie w precyzyjnie zdefiniowanym momencie, źródła wytworzenia, z którego pochodzi energia zużywana przez jej konkretnego odbiorcę, czyli np. firma produkcyjna z Warszawy może zużywać energię wytworzoną w elektrowni zlokalizowanej na Pomorzu Zachodnim.
W współczesnej zglobalizowanej ekonomii zarządzanej i kontrolowanej przez rynki finansowe funkcjonuje kilka form rynku energii na których działają jej uczestnicy:
Rynek giełdowy obejmujący rynek dnia następnego (transakcje SPOT) i rynek praw majątkowych (certyfikaty zgodne z przepisami Prawa).
Rynek bilansujący, techniczny rynek funkcjonujący jako rynek dobowo-godzinowy, którego zadaniem jest równoważenie zużycia energii elektrycznej poprzez sterowanie krajowymi źródłami wytwórczymi oraz możliwościami wymiany międzysystemowej, a którego operatorem jest OSP.
Rynek kontraktowy, funkcjonujący w oparciu o umowy bilateralne.
W naszym kraju nadzór ten sprawuje aktualnie Ministerstwa Energetyki, Urząd Regulacji Energetyki oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Zadania Ministra Gospodarki w zakresie polityki energetycznej obejmują:
Zadania Urzędu Regulacji Energetyki są następujące
Funkcję kontroli i nadzoru nad polskim rynkiem energii pełni Urząd Regulacji Energetyki (URE), którego główne działania polegają na równoważeniu interesów przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców energii poprzez:
Zadania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta
Urząd antymonopolowy, który jest centralnym organem administracji państwowej (rządowej), działający na podstawie ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.). Więcej na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta: www.uokik.gov.pl
Operator Systemu Dystrybucyjnego (OSD) – to firmy energetyczne, których głównym zadaniem jest dystrybucja energii elektrycznej, są one także odpowiedzialne za ruch sieciowy w systemie dystrybucyjnym, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tego systemu, eksploatację, konserwację i remonty sieci dystrybucyjnej oraz jej niezbędną rozbudowę, w tym połączeń z innymi systemami elektroenergetycznymi. W praktyce to przedsiębiorstwo energetyczne, które w ramach zarządzania swoim majątkiem jest także odpowiedzialne za przyłączanie nowych odbiorców, ewentualne przerwy w zasilaniu związane z pracami planowymi bądź awariami oraz prace konserwacyjne. Klienci końcowi przyłączeni do sieci dystrybucyjnej mają z odpowiednim OSD zawartą umowę o świadczenie usług dystrybucyjnych. Terminem tym określa się również osobę fizyczną lub prawną odpowiedzialna za działalność operacyjną i zapewnienie utrzymania, a w razie potrzeby, również za rozwój systemu dystrybucyjnego, połączenia z innymi systemami i za zapewnienie długookresowej zdolności systemu do pokrycia uzasadnionego zapotrzebowania na dystrybucję energii elektrycznej. Operator systemu dystrybucyjnego w zakresie systemów dystrybucyjnych jest odpowiedzialny między innymi za: